M-am hotărât că e vremea unei astfel de postări, sperând într-o îmbunătăţire,
fie ea şi mică.
O să trec direct la subiect, încercând să fiu cât mai simplă în
exprimări, nu vreau ca unii care ajung pe pagina asta din nevoie să plece mai
confuzi decât au venit.
Am ales următoarele exemple, fiind foarte folosite, fiind şi foarte des
folosite în mod greşit, în special pe internet. Încerc, aşadar, o uşoară lecţie educativă.
Lecţia de azi: Unde şi când punem cratimă ?
aţi – se foloseşte în cele mai multe cazuri, ajutând la
formarea timpului trecut (ex: aţi dansat, aţi fost, aţi ştiut, aţi învăţat)
>>> se subînţelege că este vorba despre VOI
a-ţi – atunci când -ţi
are funcţia de pronume şi însemnă „îţi”, cratima ţinând locul vocalei î (a-ţi
aduce aminte, a-ţi face pe plac, a-ţi explica) >>> se subînţelege că
este vorba de TINE
c-ai, c-am – nu este obligatorie folosirea cratimei, se foloseşte
pentru scurtarea pronunţiei ţinând locul unei vocale (ex: că ai; că am)
cai – animale ; cam –
când înseamnă „destul de” , „aproximativ” (ex: stai cam departe)
ce-ţi – Nu există ceţi sau ceţ-i !!! Cratima înlocuieşte
vocala „î”.
cel, cea, cei – se referă la un el/ ea/ ei şi este însoţit de un adjectiv (ex: băiatul cel mare, fata cea mare, cei tineri) Obs.: „cel” este folosit şi când arată gradul de comparaţie al unui adverb (ex: el aleargă cel mai repede)
cel, cea, cei – se referă la un el/ ea/ ei şi este însoţit de un adjectiv (ex: băiatul cel mare, fata cea mare, cei tineri) Obs.: „cel” este folosit şi când arată gradul de comparaţie al unui adverb (ex: el aleargă cel mai repede)
ce-l - cratima ţine locul vocalei „î”;
poate fi înlocuit cu „ce îl” sau cu „pe care îl” (ex: pachetul ce-l ai în mână)
ce-a – formă mai scurtă de pronunţare
pentru „ce a” (ex: ce-a făcut/ ce a făcut; ce-a/ ce a spus)
ce-i – cratima ţine locul vocalei „î”;
poate fi înlocuit cu „ce îi/ pe care îi” (ex: ce-i zici, oamenii ce-i vezi pe
stradă)
iau, iei, iau – de la verbul „a lua” (ex: eu iau masa, îţi iei rochia
asta, ei iau maşina)
i-au, i-am – i-ul are rol de pronume personal; urmează o acţiune (ex:
i-au spus, i-am văzut)
ia-ţi – de la verbul „a
lua”; -ţi are rolul pronumelui /tu/ (ex: ia-ţi /tu/ ceva frumos, ia-ţi
telefonul) >>> se subînţelege că este vorba de TINE
i-aţi – pronume personal + aţi (ex: i-aţi văzut la şcoală,
i-aţi spus adevărul)
ia – de la verbul „a
lua” (ex: el ia masa la restaurant, ea ia note mari)
i-a – i-ul are rol de pronume personal; urmează o acţiune
(ex: /lui/ i-a venit taxi-ul, /ei/ i-a venit comanda)
iar – are sensul de „din nou” (ex: iar plouă, iar ai
venit)
i-ar, mi-ar, v-ar,
l-ar – partea dinaintea cratimei
are rol de pronume personal (ex: /ei/ i-ar sta bine cu bluza asta, /mie/ mi-ar
prinde bine o vacanţă, /vouă/ v-ar fi
plăcut spectacolul, /pe el/ l-ar prinde bine culoarea asta)
îmi – nu există î-mi sau îm-i !!!
îl – nu există î-l !!!
la – când indică direcţia (ex: m-am dus la film, la voi
acasă e cald, mă rog la Dumnezeu)
l-a – l-ul are rol de pronume personal (ex: şeful l-a
rugat pe colegul meu să... >>> /pe el/ l-a rugat)
lasă – nu există la-să, l-asă !!!
lăsaţi – nu există lăsa-ţi !!! (ex: lăsaţi lucrurile aşa cum le-aţi găsit, lăsaţi copilul în pace, ne
lăsaţi să ne jucăm?) >>> se subînţelege că este vorba despre VOI / Dumneavoastră
lasă-ţi – nu există lasăţi !!!; -ţi are rol de pronume personal (ex: /tu/ lasă-ţi telefonul acasă,
lasă-ţi părul lung) >>> se subînţelege că este vorba despre TINE
mai – luna mai
din calendar şi pe post de adverb de întărire (ex: mai mult, mai bine, mai sus,
mai tare)
m-ai, m-aţi, v-aţi, te-am –
partea dinaintea cratimei are rol de pronume personal (m-, v-, te-) iar
partea de după cratimă este un verb auxiliar (ex: m-aţi surprins, te-am văzut, v-aţi
întors)
mie – rol de pronume, răspunde la
întrebarea „Cui?” şi este însoţit de „îmi” (ex: mie îmi place melodia asta, îmi
aduce mie) sau rol de numeral (ex: am o mie de motive să...)
mi-e – când poate fi înlocuit cu „îmi
este” (ex: mi-e sete, mi-e dor)
nai – instrument muzical
n-ai, n-am, n-avem – nu este
obligatorie folosirea cratimei, se foloseşte pentru scurtarea pronunţiei ţinând
locul unei vocale (ex: nu ai, nu am, nu avem)
nea = zăpadă
ne-a, ne-am – ne-
are rol de pronume personal; /pe noi / nouă/ noi/ (ex: ne-a minţit, ne-a spus
că vine, ne-am distrat) >>> se subînţelege că este vorba de NOI
printr-o, printr-un – nu există printro
sau printrun !!!
sau – când are
sensul de „ori”; e vorba de o alegere (ex: mergem la film sau la restaurant,
vrei vin sau bere)
s-au – când în
faţa poate fi completat cu „ei/ele” (ex: /ele/ s-au dus la film; /ei/ s-au
distrat)
sa – când arată
posesia, înseamnă a lui/a ei (ex: cartea sa e pe jos, maşina sa e stricată)
s-a – când în
faţă poate fi completat cu „el/ea” (ex: /el/ s-a dus afară, /ea/ s-a trezit)
săi – arată posesia,
ai ei/ ai lui (ex: copiii săi sunt cuminţi)
să-i – cratima înlocuieşte vocala „î”
, -i are rol de pronume (ex: să-i spui că... >>> să îi spui că...) Nu există s-ăi !!!
ţineţi – se referă la VOI / Dumneavoastră (ex: cu ce echipă ţineţi, ţineţi bine de volan)
ţine-ţi – -ţi are rol de pronume personal, se referă la TINE (ex: ţine-ţi lucrarea în faţă, ţine-ţi mâinile acasă)
va – pentru viitor (ex: va spune, va citi, va creşte, va fi, se va căsători)
v-a – v-ul este o formă a pronumelui „vouă” (ex: v-a adus, v-a învăţat, v-a spus >>> a spus vouă)
voi – nu există v-oi, vo-i !!!
ţineţi – se referă la VOI / Dumneavoastră (ex: cu ce echipă ţineţi, ţineţi bine de volan)
ţine-ţi – -ţi are rol de pronume personal, se referă la TINE (ex: ţine-ţi lucrarea în faţă, ţine-ţi mâinile acasă)
va – pentru viitor (ex: va spune, va citi, va creşte, va fi, se va căsători)
v-a – v-ul este o formă a pronumelui „vouă” (ex: v-a adus, v-a învăţat, v-a spus >>> a spus vouă)
voi – nu există v-oi, vo-i !!!
De asemenea, orice personalizare (trimitere la
o persoană) pe care vreţi să o faceţi unui verb, trebuie arătată printr-o
cratimă, ex: fereşte-te; calmează-l, iubeşte-o, aranjează-le, spune-mi, cântă-ne.
Chiar aşa de grea e limba română? J
Aştept şi alte ortograme în comentarii, dacă le-am
uitat eu.
niciun sau nici un/ nicio sau nici o :)
ReplyDeleteEram la lectia cu cratime, Bianca. De ce nu esti atenta? :)
ReplyDeletePentru alea facem o postare separata, unde intra si cand folosim â sau î :)
ma scuzi :) nu a-m fost atenta =))))))) (GLUMESC cu a-m, sa se stie) :)))
ReplyDeleteMa amuza sa vad cu cata inversunare tin unii oameni de reguli si conventii chit ca acestea nici macar nu vor mai exista in ... sa zicem 15-20 de ani. Pruteanu ar fi fost mandru de voi ( Chiar ma doare in pla cu cati de ''i'' se scrie fi'. Voi sunteti aceeasi oameni care au crescut cu filme istorice comuniste crezand ca Mihai Viteazu si Stefan cel Mare erau romani... Vai s-amar! Daca 90% din romai ar scrie ''k'' in loc de ''ca'' atunci aia ar fi conventia, gasiti-va in pla mea ceva mai bun de facut cum ar fi sa invatati cum trebe limba engleza, mult mai castigati veti fi ca sa nu vorbiti ca Milica si Base cu ZA si sinching
ReplyDeleteCam tarziu am picat pe aici, pentru domnul de mai sus, aceste conventii exista cu un scop bine definit, acela de a ne face sa ne intelegem unii cu altii, ca daca unii vor scrie cu k, altii cu sh, tz, altii fara cratime, in scurt timp nimeni nu se va mai intelege cu nimeni si vom ajunge sa comunicam precum maimutele, prin semne si urlete.
ReplyDeleteO continuare a mesajului anterior:
ReplyDeleteNerespectarea acelor conventii duce la aparitia unor aberatii, ca exemplu, dupa un mesaj scris de mine: "Tine-ti banii pentru tine" am ajuns sa fiu apostrofat ca am scris gresit, ca am pus cratima unde nu ar fi trebuit, chiar in halul ala am ajuns incat sa fie corectata o eroare inexistenta de catre cei care habar nu au sa scrie?
Eu traiesc de la 16 ani prin lume, Germania apoi SUA. Tin minte ca in cartile vechi 1880 19...si ceva,limba romana se scria si se pronunta altfel. Atunci cum se intelegeau oamenii? Si nu se foloseau cratime'.
ReplyDeleteOdata cu venirea comunismului sa introdus doctrina si prostia. A inceput deodata cantarea si poezia. Nu era zi sa nu apara unul la tv sa i-ti recite o poezie. Tv La Rusi la fel. Ma intreb care a fost (strategia securitatii comuniste in a forma o anumita mentalitate)
Ideea este sa ii dai populatiei un os pe care sa il roada.