Daca aveti o viata sociala activa, care se intinde mai departe de facebook, probabil (de fapt, SPER) vi s-a intamplat sa mai iesiti in oras cu prietenii, la un suc, pizza, poate chiar la un restaurant mai fitzos.
Deoarece traiti in Romania, probabil (de fapt, mai mult ca sigur) vi s-a intamplat sa fiti nemultumiti de servicii cel putin odata in toata viata voastra. Ca i-ai facut cu mana de 10 ori pana sa te bage cineva in seama, ca ti s-a adus suc de caise si tu ai cerut de piersici, ca i-ai spus Ursus si ti-a adus Tuborg, ca ti-au pus ciuperci desi ai specificat ca nu vrei si asa mai departe, ma indoiesc, traind in the Land of Choice, ca nu ati patit-o, mai mult sau mai putin grav.
Desigur, va simtiti nedreptatiti, va ganditi euforic la sintagma "clientul are intotdeauna dreptate" , dar, traind in Romania, spiritul revoltator este repede pus pe minim, fie de constiinta voastra, fie de catre partenerii meseni care iti spun: lasa, ma, vrei sa-ti scuipe in farfurie?
Asa ca inghiti in sec si bei suc de caise, Tuborg.. si chiar te convingi ca poate totusi iti plac ciupercile... Nu te risti sa se supere ospatarul pe tine, nu? La urma urmei, el decide ce contine farfuria ta!
Recunosc, acest lucru nu se intampla NUMAI in Romania, adica e posibil ca si un ospatar din Germania, Italia, Franta, Anglia sau SUA sa se "supere" pe tine.
Problema aici nu e la ospatari... adica, nu e o problema prea grava la ei. Nu vreau sa generalizez, Doamne Fereste, si sa spun ca toti ar face sau ca niciunul n-ar face. La urma urmei, depinde de om.
Problema, dupa parerea mea, este la... noi. La clienti! Tocmai pentru ca inghitim in sec si ne "multumim" cu ce primim, desi nu este ceea ce am comandat. Si nu e vorba ca traim in Romania si ca sigur ti-ar pune ceva dubios in farfurie daca i-ai spune vreo doua. Inca odata, nu vreau sa generalizez si sa spun ca TOTI zicem "lasa ca e ok si-asa". Sunt sigura ca exista si romani razvratiti, care vor sa primeasca ce au comandat (ce tupeu, nu? :) ), si astfel ma declar fana lor!
Eu sunt genul care spune "las' ca merge si-asa" chiar daca sunt, evident, nedreptatita.
Dar nu pentru ca mi-e frica de ce ar putea aparea in farfurie... ci pentru ca... nu stiu, nu-mi place sa ma cert si cred ca, daca a gresit, n-a facut-o intentionat si si-asa are multe pe cap, nu-l mai incurc si eu. Da! Stiiuu! Asta e datoria lui, e normal sa aiba multe pe cap.. etc. Stiu povestea si sunt constienta de asta, e datoria LOR sa ma faca sa ma simt bine... Si totusi "las' ca e ok si-asa". Ca sa va explic si sa va conving de faptul ca "o las asa" doar pt ca nu-mi place scandalul/cearta o sa va povestesc o intamplare din... SUA! Au fost chiar mai multe.
Acolo mergeam destul de des la restaurant (trebuia sa experimentez cat mai mult, nu?).
Am fost intr-o zi la Applebee's, am vrut sa mananc Steak. Acolo cand comanzi steak (friptura) te intreaba cum o vrei: mai nefacuta, medie.. sau arsa.. (unele localuri au vro 5 trepte d'astea). Eu evident, medie! Nu suport sa vad mancarea in sange.
Servire ireprosabila, toate bune si frumoase. Vine tipul, friptura mea parea apetisanta, cand o tai... un pic cruda la mijloc. Zic: na fain... las ca o mananc asa!
Persoana cu care eram nici n-a vrut sa auda: Cum sa o mananci asa???... "Da ce'are? las ca e buna" i-am raspuns.
N-a trecut 1 min si ospatarul era chemat la noi la masa. Imi venea sa intru in pamant de rusine... Nu am spus nimic insa nu voi uita niciodata dialogul.
"My friend here wants her steak medium made. Is this medium made?"
"Yes!"
"Well she wants it a little more cooked. Can you do that please? She doesn't like to see blood in it"
"Of course I can do that."
S-a intors ospatarul peste 5 min cu o friptura perfecta. Dupa 2 min a venit managerul restaurantului (!!!) sa ma-ntrebe daca friptura mea e asa cum vreau.
Ce sa mai ceri? Am ramas socata de importanta care mi s-a dat! Dar asa sunt tratati TOTI clientii. Oriunde in lumea asta, cel mai important lucru e ca si clientii sa se simta bine, sa nu fie niciun lucru pe care sa le reprosezi.
Am mai patit multe lucruri acolo prin restaurante, repet, sunt oameni si nu cred ca greselile sunt intentionate. La un restaurant grecesc am cerut un gyros fara varza... si mi s-a adus unul cu. Eu din nou "las ca uite scot varza si e numa bun"... Nu Nu! Cu scuzele aferente, mi s-a facut altul, fara varza! La noi in cel mai fericit caz, daca le spuneai "am zis fara varza" ti-l lua, baga mana, scotea varza si gata :) - cum de altfel am si patit-o!
La un alt restaurant a venit si bucatarul sef sa-si ceara scuze pentru niste costite atat de facute incat disparuse toata carnea :)
Astea ca sa nu mai zic de ZAMBETUL mereu prezent pe fata persoanelor din staff.
Pentru NICIO secunda nu mi-a fost frica de aparitia unor lucruri dubioase in farfurie, insa de fiecare data reactia mea a fost "las' ca o mananc asa". De ce? Nu stiu! Probabil Romania e de vina! Nu Nu! ROMANII sunt de vina! Noi ca oameni, noi ca si clienti! Cei de afara NICI NU PERCEP sa nu primeasca ce au comandat, exact asa cum trebuie sa fie. Si nu le e frica de ce va face ospatarul, si isi cer dreptatea, in mod politicos, si o obtin la fel de politicos, civilizat!
La noi cand va fi asa?
Niciodata.
Dar las`... ca merge si-asa!
Asa este, la noi nu va fi niciodata ok pentru ca si daca stii ce sa ceri si cui... te invinge sistemul. Orice ai face, orice ai cere, oriunde ai reclama, vei da numai peste mafie. Toti sunt conectati si tu, platitorul, nu ai nici o sansa. Poate doar sa mori cu dreptatea de gat. :(
ReplyDelete